tiistai 25. syyskuuta 2012
tiistai 18. syyskuuta 2012
Kotitehtävä: heijastuksia
HEIJASTUKSIA
Kuvaa valokuva
heijastuksesta. Katsele tarkasti ympärillesi: missä kaikkialla on heijastuksia?
Lasi, ikkuna, vedenpinta, metalli, muovi… keksi itse lisää! Ota valokuva
tällaisesta heijastuksesta.
Mieti tarkkaan kolmea
asiaa:
1. Kamera ei saa näkyä
kuvassa. Huomaat pian että kamera näkyy helposti, joten koeta ottaa
heijastukseen sellainen kulma, ettei kamera näy. Voit vähän huijata, jos kamera
näkyy vain vähän tai ei erotu kunnolla.
2. Mieti sommittelua!
Sommittelu tarkoittaa sitä mitä ja miten asiat ovat kuvassa. Mieti miten
läheltä tai miten kaukaa heijastuksesta otat kuvan. Kokeile eri vaihtoehtoja.
3. Mieti myös mitä
heijastuksessa näkyy.
Ota useita kuvia eri
paikoista.
Valokuvauskurssin kolmas kerta: Yö ja päivä
Pulssin valokuvauskurssin kolmannella kerralla harjoittelimme kahden kuvan yhdistämistä. Olimme kuvanneet samasta paikasta päivällä ja yöllä valokuvan ja tarkoituksena oli tehdä niistä yhdistetty kuva. Internetistä löytyy mahtavia esimerkkejä:
Aluksi käytimme "place"-toimintoa tuodaksemme kuvat Photoshoppiin. Placettaessa kuvaa täytyy muistaa, ettei ohjelma heti aseta kuvaa paikalleen, vaan se pitää kaksoisklikkaamalla tai "oikein"-merkkiä painamalla laittaa paikalleen. Sen jälkeen kuva täytyy vielä "simplyfy"iata, eli "rasteroida" niin että se on muokattavissa.
Kun kaksi kuvaa oli tuotu ohjelmaan, poistimme valintatyökalua käyttäen päällimmäisestä kuvasta puolet. Sen jälkeen siistimme päällimmäisen kuvan reunaa "kumi"-työkalulla. Tämä vaati tarkkaa kättä ja juuri oikeat "opacity"-säädöt.
Lopputuloksia voit ihailla blogissa! :)
Aluksi käytimme "place"-toimintoa tuodaksemme kuvat Photoshoppiin. Placettaessa kuvaa täytyy muistaa, ettei ohjelma heti aseta kuvaa paikalleen, vaan se pitää kaksoisklikkaamalla tai "oikein"-merkkiä painamalla laittaa paikalleen. Sen jälkeen kuva täytyy vielä "simplyfy"iata, eli "rasteroida" niin että se on muokattavissa.
Kun kaksi kuvaa oli tuotu ohjelmaan, poistimme valintatyökalua käyttäen päällimmäisestä kuvasta puolet. Sen jälkeen siistimme päällimmäisen kuvan reunaa "kumi"-työkalulla. Tämä vaati tarkkaa kättä ja juuri oikeat "opacity"-säädöt.
Lopputuloksia voit ihailla blogissa! :)
yö myyrä
Mun yö ja päivä kuva. Yö kuvassa on mun kissa ku se ei suostunu lähtee pois ku otin kuvaa.
Tehtävänä tää oli loistava !
seebbari.....
Täs mun upee kansi<3
En keksiny mitää aihetta lehdelle ja siitä tuli vähän tämmöne millane mä joskus oon.
Tehtävä oli iha jees :)
kuvas paras ihmine.
kuvas paras ihmine.
sunnuntai 16. syyskuuta 2012
Kotitehtävä
Muistuksena kaikille!
Viime kerralla annettiin kotitehtäväksi kuvata kaksi kuvaa samasta paikasta: yksi päivällä ja toinen yöllä. Näitä kuvia tarvitaan valokuvauskerhossa ensi kerralla! Tässä vielä tehtävänanto muistutuksena:
Viime kerralla annettiin kotitehtäväksi kuvata kaksi kuvaa samasta paikasta: yksi päivällä ja toinen yöllä. Näitä kuvia tarvitaan valokuvauskerhossa ensi kerralla! Tässä vielä tehtävänanto muistutuksena:
Kotitehtävä – Valokuvauskurssi Pulssi (11.9.2012)
SAMA
PAIKKA PÄIVÄLLÄ JA YÖLLÄ
Tehtävänä on ottaa kaksi samanlaista valokuvaa
samasta paikasta, mutta toinen valoisalla ja toinen pimeällä. Kuvauspaikan
täytyy olla täsmälleen sama!
Valitse mielenkiintoinen paikka, jonne pääset
helposti kuvaamaan myös pimeällä. Esim. kotipiha, kotikatu, lähimetsä…
Valokuvaamisessa valo on kaikki kaikessa! Pimeässä
ei voi ottaa valokuvia, vain erikoiskameroilla (esim.infrapunakamera) pystyy
sellaiseen.
Kamera tarvitsee erilaiset säädöt valoisalla ja
pimeällä kuvaamiseen.
Ohjeita
päivällä kuvaamiseen:
1. Aseta kamera tukevalle paikalle, jos omistat
jalustan käytä sitä! Aina kannattaa nojata kyynärpäillä johonkin, tai ottaa
sellainen asento, missä on tukeva olla ja kamera ei heilu.
2. JOS kamerassasi VOI säätää AUKKOA ja
SULJINAIKAA, säädä ne näin: aseta aukko mahdollisimman pieneksi (f6-22) tai
aseta suljinaika nopeaksi (1/200s – 1/1600s). Kamera säätää lopun itse. Ota
useita kuvia eri säädöillä ja katso miten kuva muuttuu. Tuo kaikki kuvat ensi
kerralla katsottavaksi.
3. Jos kamerassasi EI VOI säätää aukkoa ja
suljinaikaa tee näin: paina laukaisinnappi puoleen väliin ja katso mitä
numeroita ruudulle ilmestyy. Laita itsellesi paperille ylös mikä on AUKKO (eli
F) ja mikä on SULJINAIKA (1/jotain). Kamera ehdottaa niitä automaattisesti
valon määrästä riippuen!
4. Ota useita kuvia eri säädöillä. (Automaattikamerassa
voi vaihtaa ISO-arvoa ja katsoa miten kuva muuttuu!) Säilytä kaikki kuvat ja
tuo ne ensi kerralle katsottavaksi!
Ohjeita
yöllä kuvaamiseen:
1. Aseta kamera samalle paikalle kuin päivällä
kuvatessa. Kameran täytyy olla tukevasti paikoillaan, jalusta olisi taas paras,
mutta voit myös nojata kyynärpäitäsi johonkin. Kamera ei saa yhtään liikkua.
2. JOS kamerassasi voi säätää AUKKOA ja
SULJINAIKAA säädä ne näin: aseta aukko mahdollisimman suureksi (f1,8-4) tai
vaihtoehtoisesti aseta suljinaika hitaaksi (1/80s- 10s). Kamera säätää itse
loput. Ota useita kuvia eri säädöillä ja yritä saada kuvasta mahdollisimman
tarkka! Älä tyydy sumeaan kuvaan! Kameran täytyy pysyä koko valotusajan
paikoillaan!
3. Jos kamerassasi EI VOI säätää aukkoa ja
suljinaikaa tee näin: paina laukaisinnappi puoleen väliin ja katso mitä arvoja
kamera ehdottaa. Laita itsellesi paperille ylös mikä on aukko (f) ja mikä
suljinaika (1/jotain tai sekunteja).
4. Ota useita kuvia erilaisilla säädöillä. Säilytä
kaikki kuvat!
Muista! Kamera ei saa liikkua kun vaihdat säätöjä!
J
Oman lehden kansikuva!
Pulssin valokuvauskurssin toisella kerralla tutustuttiin kuvankäsittelyyn Photoshop Elements-ohjelman avulla. Viime kerralla oltiin otettu studiokuva ja lähikuva, joista sitten kuvakäsittelyohjelmassa rakennettiin oman lehden kansikuva.
Se että ohjelma oli englanniksi, haittasi vähän työskentelyä, mutta selvisimme hienosti! Opimme poistamaan kuvasta taustan erilaisten valintatyökalujen avulla: taikasauva (magic wand), lasso ja magnetic lasso. Näitä käyttämällä saimme positettua studiokuvasta taustan. Huomasimme miten paljon sekava valo vaikeutti taustan poistoa ja selkeä valo teki siitä yllättävän helppoa.
Seuraavaksi tutustuimme layereihin eli tasoihin. Tasot ovat kuvankäsittelyn perusta. Ne ovat eräänlaisia kalvoja, joille eri asiat kuvassa voidaan asettaa. Nämä kalvotasot ovat siirreltäviä ja muunneltavia. Tasojen avulla voidaan myös tehdä monimutkaiseen kuvaan pieniäkin muutoksia, jotka eivät vaikuta koko kuvaan. Asetimme omakuvan omalle tasolleen ja toimme tämän tason alle yhden lähikuvan.
Lähikuvaa muokkasimme filtereiden avulla. Filterit ovat valmiiksi ohjelmoituja tapoja muuttaa kuvaa esimerkiksi maalatun, piirretyn tai mosaiikin näköiseksi. Filterit ovat helppo ja näkyvä tapa tehdä kuvasta aika erilainen kuin alkuperäinen.
Lopuksi lisättiin tekstit. Tekstityökalun avulla pystyi määrittämään fontin ja koon omille kansikuvateksteilleen.
Se että ohjelma oli englanniksi, haittasi vähän työskentelyä, mutta selvisimme hienosti! Opimme poistamaan kuvasta taustan erilaisten valintatyökalujen avulla: taikasauva (magic wand), lasso ja magnetic lasso. Näitä käyttämällä saimme positettua studiokuvasta taustan. Huomasimme miten paljon sekava valo vaikeutti taustan poistoa ja selkeä valo teki siitä yllättävän helppoa.
Seuraavaksi tutustuimme layereihin eli tasoihin. Tasot ovat kuvankäsittelyn perusta. Ne ovat eräänlaisia kalvoja, joille eri asiat kuvassa voidaan asettaa. Nämä kalvotasot ovat siirreltäviä ja muunneltavia. Tasojen avulla voidaan myös tehdä monimutkaiseen kuvaan pieniäkin muutoksia, jotka eivät vaikuta koko kuvaan. Asetimme omakuvan omalle tasolleen ja toimme tämän tason alle yhden lähikuvan.
Lähikuvaa muokkasimme filtereiden avulla. Filterit ovat valmiiksi ohjelmoituja tapoja muuttaa kuvaa esimerkiksi maalatun, piirretyn tai mosaiikin näköiseksi. Filterit ovat helppo ja näkyvä tapa tehdä kuvasta aika erilainen kuin alkuperäinen.
Lopuksi lisättiin tekstit. Tekstityökalun avulla pystyi määrittämään fontin ja koon omille kansikuvateksteilleen.
tiistai 11. syyskuuta 2012
lauantai 8. syyskuuta 2012
Valokuvauskurssin ensimmäinen kerta
Valokuvauskurssin ensimmäisellä kerralla käsittelimme STUDIOKUVAUSTA ja LÄHIKUVAA. Seuraavalla kerralla paljastuu mitä varten otimme tällaiset kaksi kuvaa ;)
Aluksi katsoimme maailman vanhinta säilynyttä valokuvaa, eli tiedemies Joseph Nicéphore Niépcen ottamaa kuvaa ikkunanäkymästä.
Tämän valokuvan valottaminen kesti 8 tuntia! Lisää tietoa valokuvauksesta Wikipedian Valokuva-sivustolla: http://fi.wikipedia.org/wiki/Valokuva
Studiokuvauksen harjoittelu meni upeasti. Jokainen osallistuja sai itsestään useita eri valoissa otettuja omakuvia. Studiokuvauksessa tärkeintä on valon hallinta. Tausta pyritään luomaan mahdollisimman hillityksi, yleensä musta, harmaa tai valkoinen taustakangas tai pahvi on hyvä. Näin kohde nousee taustasta hyvin esiin. Valoja on yleensä kolme (meillä oli meidän harjoitusstudiossamme vain kaksi valoa). Aina on yksi PÄÄVALO, joka on kirkkain. Sitä pehmennetään yleensä suojalla (meillä oli harjoitusstudiossa valkoinen sateenvarjo). Toisena on HIUSVALO joka korostaa mallin ääriviivoja. Kolmantena on SIVUVALO, joka voi osoittaa taustaan tai tasata päävaloa.
Jos on kiinnostunut näkemään millaisia ovat valokuvastudiot, niin voi hakea Googlen kuvahausta "valokuvastudio" tai "valokuvausstudio". Myös valojen asetteluun saa vinkkejä hakemalla "päävalo", "sivuvalo" ja "hiusvalo" - hakusanoilla.
Lähikuvan ottamisessa tutustuimme hieman kameran Makro-asetuksiin. Tässä Wikipedian linkki makrokuvauksen eli LÄHIKUVAUKSEN selitykseen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lähikuvaus
Monessa digikamerassa on nykyään automaattinen MAKRO-asetus, joka on merkitty tällaisella symbolilla (joskus tekstin kanssa joskus ilman):
Ottamalla kukkasymbolin käyttöön, kamera alkaa automaattisesti tarkentamaan lähikohteisiin ja ottaa tarkkoja ja hyvälaatuisia kuvia joskus jopa erittäin läheltä. Makroasetukset kannattaa etsiä omasta kamerasta!
Seuraavalla kerralla kokoonnumme ATK-luokassa. Muistakaa ottaa kamerat mukaan! Jos pystytte niin siirtäkää viime kerralla kuvatut kuvat muistitikulle ja tuokaa ne mukananne ensi kerralle.
Voin kai nyt paljastaa että ensi kerralla teemme kuvankäsittelyä Photoshop Elements-ohjelmalla!
Mahtavaa viikonloppua! :)
Terv,
Katja-ope
Aluksi katsoimme maailman vanhinta säilynyttä valokuvaa, eli tiedemies Joseph Nicéphore Niépcen ottamaa kuvaa ikkunanäkymästä.
Tämän valokuvan valottaminen kesti 8 tuntia! Lisää tietoa valokuvauksesta Wikipedian Valokuva-sivustolla: http://fi.wikipedia.org/wiki/Valokuva
Studiokuvauksen harjoittelu meni upeasti. Jokainen osallistuja sai itsestään useita eri valoissa otettuja omakuvia. Studiokuvauksessa tärkeintä on valon hallinta. Tausta pyritään luomaan mahdollisimman hillityksi, yleensä musta, harmaa tai valkoinen taustakangas tai pahvi on hyvä. Näin kohde nousee taustasta hyvin esiin. Valoja on yleensä kolme (meillä oli meidän harjoitusstudiossamme vain kaksi valoa). Aina on yksi PÄÄVALO, joka on kirkkain. Sitä pehmennetään yleensä suojalla (meillä oli harjoitusstudiossa valkoinen sateenvarjo). Toisena on HIUSVALO joka korostaa mallin ääriviivoja. Kolmantena on SIVUVALO, joka voi osoittaa taustaan tai tasata päävaloa.
Jos on kiinnostunut näkemään millaisia ovat valokuvastudiot, niin voi hakea Googlen kuvahausta "valokuvastudio" tai "valokuvausstudio". Myös valojen asetteluun saa vinkkejä hakemalla "päävalo", "sivuvalo" ja "hiusvalo" - hakusanoilla.
Lähikuvan ottamisessa tutustuimme hieman kameran Makro-asetuksiin. Tässä Wikipedian linkki makrokuvauksen eli LÄHIKUVAUKSEN selitykseen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lähikuvaus
Monessa digikamerassa on nykyään automaattinen MAKRO-asetus, joka on merkitty tällaisella symbolilla (joskus tekstin kanssa joskus ilman):
Ottamalla kukkasymbolin käyttöön, kamera alkaa automaattisesti tarkentamaan lähikohteisiin ja ottaa tarkkoja ja hyvälaatuisia kuvia joskus jopa erittäin läheltä. Makroasetukset kannattaa etsiä omasta kamerasta!
Seuraavalla kerralla kokoonnumme ATK-luokassa. Muistakaa ottaa kamerat mukaan! Jos pystytte niin siirtäkää viime kerralla kuvatut kuvat muistitikulle ja tuokaa ne mukananne ensi kerralle.
Voin kai nyt paljastaa että ensi kerralla teemme kuvankäsittelyä Photoshop Elements-ohjelmalla!
Mahtavaa viikonloppua! :)
Terv,
Katja-ope
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)














