Muistuksena kaikille!
Viime kerralla annettiin kotitehtäväksi kuvata kaksi kuvaa samasta paikasta: yksi päivällä ja toinen yöllä. Näitä kuvia tarvitaan valokuvauskerhossa ensi kerralla! Tässä vielä tehtävänanto muistutuksena:
Kotitehtävä – Valokuvauskurssi Pulssi (11.9.2012)
SAMA
PAIKKA PÄIVÄLLÄ JA YÖLLÄ
Tehtävänä on ottaa kaksi samanlaista valokuvaa
samasta paikasta, mutta toinen valoisalla ja toinen pimeällä. Kuvauspaikan
täytyy olla täsmälleen sama!
Valitse mielenkiintoinen paikka, jonne pääset
helposti kuvaamaan myös pimeällä. Esim. kotipiha, kotikatu, lähimetsä…
Valokuvaamisessa valo on kaikki kaikessa! Pimeässä
ei voi ottaa valokuvia, vain erikoiskameroilla (esim.infrapunakamera) pystyy
sellaiseen.
Kamera tarvitsee erilaiset säädöt valoisalla ja
pimeällä kuvaamiseen.
Ohjeita
päivällä kuvaamiseen:
1. Aseta kamera tukevalle paikalle, jos omistat
jalustan käytä sitä! Aina kannattaa nojata kyynärpäillä johonkin, tai ottaa
sellainen asento, missä on tukeva olla ja kamera ei heilu.
2. JOS kamerassasi VOI säätää AUKKOA ja
SULJINAIKAA, säädä ne näin: aseta aukko mahdollisimman pieneksi (f6-22) tai
aseta suljinaika nopeaksi (1/200s – 1/1600s). Kamera säätää lopun itse. Ota
useita kuvia eri säädöillä ja katso miten kuva muuttuu. Tuo kaikki kuvat ensi
kerralla katsottavaksi.
3. Jos kamerassasi EI VOI säätää aukkoa ja
suljinaikaa tee näin: paina laukaisinnappi puoleen väliin ja katso mitä
numeroita ruudulle ilmestyy. Laita itsellesi paperille ylös mikä on AUKKO (eli
F) ja mikä on SULJINAIKA (1/jotain). Kamera ehdottaa niitä automaattisesti
valon määrästä riippuen!
4. Ota useita kuvia eri säädöillä. (Automaattikamerassa
voi vaihtaa ISO-arvoa ja katsoa miten kuva muuttuu!) Säilytä kaikki kuvat ja
tuo ne ensi kerralle katsottavaksi!
Ohjeita
yöllä kuvaamiseen:
1. Aseta kamera samalle paikalle kuin päivällä
kuvatessa. Kameran täytyy olla tukevasti paikoillaan, jalusta olisi taas paras,
mutta voit myös nojata kyynärpäitäsi johonkin. Kamera ei saa yhtään liikkua.
2. JOS kamerassasi voi säätää AUKKOA ja
SULJINAIKAA säädä ne näin: aseta aukko mahdollisimman suureksi (f1,8-4) tai
vaihtoehtoisesti aseta suljinaika hitaaksi (1/80s- 10s). Kamera säätää itse
loput. Ota useita kuvia eri säädöillä ja yritä saada kuvasta mahdollisimman
tarkka! Älä tyydy sumeaan kuvaan! Kameran täytyy pysyä koko valotusajan
paikoillaan!
3. Jos kamerassasi EI VOI säätää aukkoa ja
suljinaikaa tee näin: paina laukaisinnappi puoleen väliin ja katso mitä arvoja
kamera ehdottaa. Laita itsellesi paperille ylös mikä on aukko (f) ja mikä
suljinaika (1/jotain tai sekunteja).
4. Ota useita kuvia erilaisilla säädöillä. Säilytä
kaikki kuvat!
Muista! Kamera ei saa liikkua kun vaihdat säätöjä!
J