Valokuvauskurssin ensimmäisellä kerralla käsittelimme STUDIOKUVAUSTA ja LÄHIKUVAA. Seuraavalla kerralla paljastuu mitä varten otimme tällaiset kaksi kuvaa ;)
Aluksi katsoimme maailman vanhinta säilynyttä valokuvaa, eli tiedemies Joseph Nicéphore Niépcen ottamaa kuvaa ikkunanäkymästä.
Tämän valokuvan valottaminen kesti 8 tuntia! Lisää tietoa valokuvauksesta Wikipedian Valokuva-sivustolla: http://fi.wikipedia.org/wiki/Valokuva
Studiokuvauksen harjoittelu meni upeasti. Jokainen osallistuja sai itsestään useita eri valoissa otettuja omakuvia. Studiokuvauksessa tärkeintä on valon hallinta. Tausta pyritään luomaan mahdollisimman hillityksi, yleensä musta, harmaa tai valkoinen taustakangas tai pahvi on hyvä. Näin kohde nousee taustasta hyvin esiin. Valoja on yleensä kolme (meillä oli meidän harjoitusstudiossamme vain kaksi valoa). Aina on yksi PÄÄVALO, joka on kirkkain. Sitä pehmennetään yleensä suojalla (meillä oli harjoitusstudiossa valkoinen sateenvarjo). Toisena on HIUSVALO joka korostaa mallin ääriviivoja. Kolmantena on SIVUVALO, joka voi osoittaa taustaan tai tasata päävaloa.
Jos on kiinnostunut näkemään millaisia ovat valokuvastudiot, niin voi hakea Googlen kuvahausta "valokuvastudio" tai "valokuvausstudio". Myös valojen asetteluun saa vinkkejä hakemalla "päävalo", "sivuvalo" ja "hiusvalo" - hakusanoilla.
Lähikuvan ottamisessa tutustuimme hieman kameran Makro-asetuksiin. Tässä Wikipedian linkki makrokuvauksen eli LÄHIKUVAUKSEN selitykseen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lähikuvaus
Monessa digikamerassa on nykyään automaattinen MAKRO-asetus, joka on merkitty tällaisella symbolilla (joskus tekstin kanssa joskus ilman):
Ottamalla kukkasymbolin käyttöön, kamera alkaa automaattisesti tarkentamaan lähikohteisiin ja ottaa tarkkoja ja hyvälaatuisia kuvia joskus jopa erittäin läheltä. Makroasetukset kannattaa etsiä omasta kamerasta!
Seuraavalla kerralla kokoonnumme ATK-luokassa. Muistakaa ottaa kamerat mukaan! Jos pystytte niin siirtäkää viime kerralla kuvatut kuvat muistitikulle ja tuokaa ne mukananne ensi kerralle.
Voin kai nyt paljastaa että ensi kerralla teemme kuvankäsittelyä Photoshop Elements-ohjelmalla!
Mahtavaa viikonloppua! :)
Terv,
Katja-ope


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti