sunnuntai 16. syyskuuta 2012

Kotitehtävä

Muistuksena kaikille!

Viime kerralla annettiin kotitehtäväksi kuvata kaksi kuvaa samasta paikasta: yksi päivällä ja toinen yöllä. Näitä kuvia tarvitaan valokuvauskerhossa ensi kerralla! Tässä vielä tehtävänanto muistutuksena:


Kotitehtävä – Valokuvauskurssi Pulssi (11.9.2012)
SAMA PAIKKA PÄIVÄLLÄ JA YÖLLÄ
Tehtävänä on ottaa kaksi samanlaista valokuvaa samasta paikasta, mutta toinen valoisalla ja toinen pimeällä. Kuvauspaikan täytyy olla täsmälleen sama!
Valitse mielenkiintoinen paikka, jonne pääset helposti kuvaamaan myös pimeällä. Esim. kotipiha, kotikatu, lähimetsä…
Valokuvaamisessa valo on kaikki kaikessa! Pimeässä ei voi ottaa valokuvia, vain erikoiskameroilla (esim.infrapunakamera) pystyy sellaiseen.
Kamera tarvitsee erilaiset säädöt valoisalla ja pimeällä kuvaamiseen.

Ohjeita päivällä kuvaamiseen:
1. Aseta kamera tukevalle paikalle, jos omistat jalustan käytä sitä! Aina kannattaa nojata kyynärpäillä johonkin, tai ottaa sellainen asento, missä on tukeva olla ja kamera ei heilu.
2. JOS kamerassasi VOI säätää AUKKOA ja SULJINAIKAA, säädä ne näin: aseta aukko mahdollisimman pieneksi (f6-22) tai aseta suljinaika nopeaksi (1/200s – 1/1600s). Kamera säätää lopun itse. Ota useita kuvia eri säädöillä ja katso miten kuva muuttuu. Tuo kaikki kuvat ensi kerralla katsottavaksi.
3. Jos kamerassasi EI VOI säätää aukkoa ja suljinaikaa tee näin: paina laukaisinnappi puoleen väliin ja katso mitä numeroita ruudulle ilmestyy. Laita itsellesi paperille ylös mikä on AUKKO (eli F) ja mikä on SULJINAIKA (1/jotain). Kamera ehdottaa niitä automaattisesti valon määrästä riippuen!
4. Ota useita kuvia eri säädöillä. (Automaattikamerassa voi vaihtaa ISO-arvoa ja katsoa miten kuva muuttuu!) Säilytä kaikki kuvat ja tuo ne ensi kerralle katsottavaksi!

Ohjeita yöllä kuvaamiseen:
1. Aseta kamera samalle paikalle kuin päivällä kuvatessa. Kameran täytyy olla tukevasti paikoillaan, jalusta olisi taas paras, mutta voit myös nojata kyynärpäitäsi johonkin. Kamera ei saa yhtään liikkua.
2. JOS kamerassasi voi säätää AUKKOA ja SULJINAIKAA säädä ne näin: aseta aukko mahdollisimman suureksi (f1,8-4) tai vaihtoehtoisesti aseta suljinaika hitaaksi (1/80s- 10s). Kamera säätää itse loput. Ota useita kuvia eri säädöillä ja yritä saada kuvasta mahdollisimman tarkka! Älä tyydy sumeaan kuvaan! Kameran täytyy pysyä koko valotusajan paikoillaan!
3. Jos kamerassasi EI VOI säätää aukkoa ja suljinaikaa tee näin: paina laukaisinnappi puoleen väliin ja katso mitä arvoja kamera ehdottaa. Laita itsellesi paperille ylös mikä on aukko (f) ja mikä suljinaika (1/jotain tai sekunteja).
4. Ota useita kuvia erilaisilla säädöillä. Säilytä kaikki kuvat!

Muista! Kamera ei saa liikkua kun vaihdat säätöjä! J

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti